درباره دیزل ژنراتورها

کوپله کردن دیزل ژنراتور چیست؟

کوپله کردن دیزل ژنراتور چیست؟

متصل کردن قطعات مختلف دیزل ژنراتور ها به یکدیگر در طی مراحل مخصوص را کوپله کردن یا کوپلینگ دیزل ژنراتور می نامند.

مراحل کوپلینگ

دیزل ژنراتور از دو بخش ژنراتور و موتور تشکیل­ شده‌­ است که هر کدام از این قطعه ­‌ها توسط کارخانه یا برند خاصی تولید می‌­شوند. به همین دلیل کارخانه ­‌ها و تولیدکنند‌ه‌ های بسیاری با کنار هم قرار دادن قطعات و انتخاب قطعه مناسب که امری تخصصی است؛ دیزل ژنراتور نهایی را کوپله می‌­کنند.

مفهوم کوپله کردن

کوپلینگ یا همان کوپله کردن دیزل ژنراتور، به معنی انتخاب شاسی یا استراکچر مناسب و قراردادن سایر قطعات روی آن است.

قطعاتی که طی فرایند کوپله کردن این ژنراتورها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛

شامل: ژنراتور، موتور، تابلو کنترل، باک و شاسی، فیلتر ها، منبع سوخت، رادیاتور و … هستند.

البته ساخت تابلو کنترل نیز بخش دیگری از مراحل کوپله کردن ژنراتور دیزلی است، اما در حالت کلی قرارگیری این قطعات در کنار یکدیگر و انتخاب اصولی هر قطعه برحسب مشخصات فنی، امری مهم به شمار می‌رود که به آن کوپله کاری گفته می‌شود.

کوپله کاران یا پکیجر های بسیاری در کشورهای مختلف در سراسر جهان این عملیات را انجام می دهند.

اصطلاح کوپله فابریک در دیزل ژنراتور

 

 

یکی از اصطلاحات رایج در این صنعت که به احتمال زیاد شنیده‌­اید، کوپله فابریک است.

کوپله فابریک به این معنی است که انجام عملیات کوپله سازی توسط سه کارخانه کاترپیلار، پرکینز و کامینز انجام شود.

فرایند کوپله کاری در کشور ایران نیز انجام می شود که شرکت باتاب آذرخش فرتاک کارو نیز یکی از آن هاست.

نکته:

بهتر است برای خرید دیزل ژنراتور تنها به فکر خرید ژنراتور دیزلی کوپله فابریک نباشید، چراکه کوپله کاران ایرانی بسیاری در زمینه مونتاژ ژنراتور دیزلی فعالیت می‌­کنند و کیفیت دستگاه­‌های تولیدی آن­‌ها به مراتب از دیزل ژنراتور کوپله فابریک بیشتر است.

کوپله خارجی

به احتمال زیاد تا به امروز دو اصطلاح «کوپله خارجی» و «دیزل ژنراتور کوپله» به گوشتان خورده است.

دیزل ژنراتور کوپله خارجی یعنی انجام مراحل کوپلینگ این دیزل ژنراتور، در کشورهای خارجی انجام گرفته است. البته تفاوت کوپله خارجی با کوپله فابریک در این است که کوپله فابریک توسط سه کارخانه کاترپیلار، پرکینز و کامینز انجام می­‌شود؛ اما اصطلاح دیزل ژنراتور کوپله، بیشتر به پکیجر های ایرانی تعمیم داده می‌­شود.

مراحل کوپله کردن دیزل ژنراتور

مراحل مختلفی در امر کوپلینگ دیزل ژنراتور وجود دارد که هر کدام از این مراحل به صورت تخصصی انجام می شود و در حالت کلی تمامی مراحل کوپله‌کاری بر اساس استاندارد BS 5000 صورت می‌گیرد.

  1. ابتدایی ­ترین و مهم­ ترین قسمت کوپلینگ ژنراتور دیزلی، بررسی جهت چرخش موتور و ژنراتور است. برای اطمینان از درست بودن مراحل کوپلینگ ژنراتور دیزلی، حتما باید جهت چرخش موتور و ژنراتور با یکدیگر هم سو باشند.
  2. در مرحله­‌ی بعد از ترازسازی شاسی، موتور و ژنراتور را روی یک سطح ثابت قرار می­‌دهند و این دو قطعه به یکدیگر متصل می­‌شود. برای اطمینان از نصب درست قطعه ها، بررسی‌­های لازم برای تراز بودن میل لنگ و میل ورودی انجام می­‌شود.
  3. در سومین مرحله نیز کارهایی در جهت اطمینان یافتن از استحکام شاسی انجام می‌گیرد. دوام بالای استراکچر، برای جلوگیری از ایجاد لرزش در قطعات حین کار و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن‌ها اهمیت بالایی دارد.

شاسی دیزل ژنراتور و نحوه تولید آن

 

 

برای تولید ژنراتور دیزلی محکم و باکیفیت، نوع شاسی دیزل ژنراتور اهمیت بسیاری دارد.

شاسی یا همان استراکچر از جنس فلز تولید می­‌شود.

تولید شاسی فلزی باکیفیت دیزل ژنراتور، به نوع آلیاژ فلزی و ترکیبات آن بستگی دارد. انتخاب ورق ­‌های فولادی و ترکیبات آلیاژ به­‌گونه ‌­ا‌ی باید باشد که علاوه بر بهینه بودن، مقاومت بالایی در برابر وزن و فشار های احتمالی وارده داشته باشد.

پس از انتخاب ورق ­‌های مناسب، آن­‌ها را توسط دستگاه‌­ های برش، شکل می­‌دهند و در صورت نیاز ورق ­‌ها را خم می‌­کنند تا شاسی را به شکل مورد انتظار تولید کنند.

جهت اطمینان از استحکام شاسی، عملیات مربوط به کلاف کردن شاسی دیزل ژنراتور انجام می‌گیرد.

کلاف کردن شاسی دیزل ژنراتور به معنی تراز کردن، جوش زدن و آب ­بندی شاسی است.

 

 

تمامی موارد مربوط به کلاف کردن باید روی یک سطح صاف صورت گیرد. درصورتی­ که ترازسازی و سایر  فعالیت ­‌های مربوط به کلاف کردن به درستی انجام نشود؛ دستگاه در هنگام کار می لرزد و احتمال دارد عملکرد دستگاه و قطعات آن مختل شود.

شاسی دیزل ژنراتور از دو قسمت مهم تشکیل شده است:

بخش اول، محل قرارگیری قطعات و قسمت دوم که در بخش میانی قرار دارد، مخزن سوخت است.

آب بندی شاسی دیزل ژنراتور

پس از اتمام مراحل جوش زدن و ترازکردن، برای اطمینان از عملکرد درست شاسی دیزل ژنراتور، نوبت به مرحله‌­ی تست آب بندی دستگاه می‌­رسد.

در این گام، شاسی را از جهت نشت گاز بررسی می­‌کنند. همچنین تمامی امور مربوط به ایجاد حفره روی مخزن در این مرحله انجام می شود و کوپله کار برای افزایش کارایی دستگاه، قطعه مورد نظر را کاملا تمیز می­‌کند.

در گام نهایی تولید شاسی کوپلینگ ژنراتور دیزلی، فرایند ترازسازی و پرداخت صورت می گیرد، علاوه ­‌برآن در این مرحله بررسی ­‌های لازم در رابطه با تراز بودن محل قرارگیری ژنراتور و موتور نیز به صورت جداگانه انجام می شود. برای جلوگیری از ایجاد حرکت بین قطعات، از لرزه‌ ­گیر نیز استفاده می شود.

در رابطه با بخش پرداخت شاسی، پس از انجام تمامی موارد مربوط به لرزه گیری و تراز سازی، قطعات قرار گرفته شده روی شاسی را باز و سپس خود شاسی را با استفاده از رنگ الکترواستاتیک و ضد زنگ به صورت کامل رنگ کاری می کنند تا شاسی در برابر رطوبت هوا دچار زنگ زدگی نشود.

ساخت تابلو برق جهت کنترل عملکرد دیزل ژنراتور

تابلو برق در دیزل ژنراتور، یکی از قسمت­‌های مهم دیزل ژنراتور برای نمایش میزان کارکرد دستگاه و کنترل آن است.

روی تابلو برق می توان پنل مستطیل شکلی مشاهده کرد که به آن کنترل پنل دستگاه می‌گویند. کلید های فیزیکی تعبیه شده روی کنترل پنل، برای راه ‌اندازی دیزل ژنراتور است. درون این پنل مستطیلی، نمایشگر کوچکی نیز وجود دارد تا ساعات کارکرد و در حالت کلی مدت زمان روشن بودن دستگاه را نمایش دهد.

در صورت وجود خطا در عملکرد دیزل ژنراتور، از طریق این پنل به کاربر اطلاع ­رسانی ­های لازم انجام می­‌گیرد. در این مرحله، تمامی اقدامات مربوط به تولید و ساخت تابلو برق انجام و آن را روی شاسی و در کنار سایر قطعات قرار می­‌دهند.

انتخاب بلبرینگ مناسب برای ژنراتور

بلبرینگ ژنراتور یکی از اجزای مهم در بخش ژنراتور به شمار می‌رود. باتوجه به انواع بار های وارده به بلبرینگ در ژنراتور ها، نیاز است تا در انتخاب بلبرینگ مناسب، دقت کافی اعمال شود.

ژنراتور ها در دو نوع تک بلبرینگ و دو بلبرینگ ساخته می شوند.

ژنراتور تک بلبرینگ را با نام صفحه­‌ای و ژنراتور جفت بلبرینگ را با نام تک شفت می­‌شناسند.

روش کوپله کردن ژنراتور یک سر بلبرینگ

کوپله کردن ژنراتور یک سر بلبرینگ (صفحه دار) در مقایسه با کوپله کردن ژنراتور دو سر بلبرینگ (شفت دار)  متفاوت است.

در کوپله کردن ژنراتور تک بلبرینگ، صفحه ای را به موتور نصب می ­کنند که عامل اتصال ژنراتور و موتور به یکدیگر است؛ این صفحه عامل کوپلینگ نام دارد.

برای کوپل کردن ژنراتورهایی با توان بیشتر از ۵۰ یا ۴۰ کیلووات، از کوپلینگ صفحه ای استفاده می­‌شود.

در صورتی که ژنراتور تک بلبرینگ باشد، در کوپله کردن باید به موارد زیر دقت کرد:

  1. برابر بودن قطر فلنچ ژنراتور با پوسته فِلایویل

در صورتی که در ژنراتور تک بلبرینگ، قطر فلنچ ژنراتور با پوسته فِلایویل یکسان باشد، اتصال ژنراتور به موتور با استفاده از پیچ صورت می‌گیرد و صفحه کوپلینگ ژنراتور، درون پله فلایویل موتور، قرار داده می‌شود. پس از مطمئن شدن از هم مرکز شدن صفحه کوپلینگ با پله فلایویل، پیچ‌های درون آن به میزان مورد نیاز و مشخص شده ای با استفاده ترکتمر، محکم می‌شوند.

  1. برابر نبودن قطر فلنچ ژنراتور با پوسته فِلایویل

در صورتی که در ژنراتور تک بلبرینگ، قطر فلنچ ژنراتور با پوسته فِلایویل یکسان نباشد، باید واسط و کوپلینگ‌های زیادی ساخته شوند. انجام این کار باید با دقت بالایی انجام شود، زیرا در صورت وجود کمترین خطای محاسباتی، آسیب جدی به ژنراتور و یا موتور وارد خواهد شد، پس لازم است تا انجام آن توسط یک فرد متخصص و با تجربه، صورت گیرد.

 

کوپله کردن ژنراتور دو سر بلبرینگ

برای کوپل کردن ژنراتورهای تک شفت یا همان جفت بلبرینگ، بخشی از صفحه را به موتور متصل می‌­کنند. قسمت دیگر این صفحه نیز توسط شفت به ژنراتور متصل می‌­شود.

 

درصورتی که ژنراتور تک بلبرینگ باشد؛ برای کوپلینگ باید از یک عامل کوپلینگ یا همان فلایول استفاده کرد.

ژنراتور تک بلبرینگ نسبت به ژنراتور جفت بلبرینگ، از کیفیت بالاتری برخوردار است.

عوامل موثر بر کیفیت کوپلینگ ژنراتور

نوع تابلو برق، ژنراتور و موتور همگی در کیفیت کوپله کردن ژنراتور دیزلی موثر هستند.

منظور از نوع این قطعات، کیفیت قطعه‌ای است که از آن برای تولید ژنراتور دیزلی استفاده می شود.

برای مثال در رابطه با کیفیت تابلو برق مواردی مانند تجهیزات به کار رفته برای ساخت تابلو برق، اهمیت بسیاری در کوپلینگ ژنراتور دیزلی دارد. در رابطه با شاسی نیز ساختمان آن و ترکیبات آلیاژ استفاده شده، تعیین‌کننده‌ی کیفیت بالای دیزل ژنراتور است.

هرچه کیفیت دیزل ژنراتور بیشتر شود؛ قیمت نیز بالاتر خواهدبود.

از موارد موثر در هزینه نهایی دیزل ژنراتور کوپله فابریک، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. ارائه ضمانت توسط شرکت‌های سازنده، یکی از فاکتورهای مهم در قیمت کوپله فابریک، می‌باشد.
  2. ضخامت آلیاژ به کار برده شده در ساخت شاسی و همچنین فریم تابلو از دیگر عوامل موثر در قیمت نهایی آن می‌باشد. ضخامت این ورقه باید به قدری باشد که توان تحمل وزن دیزل ژنراتور را داشته باشد.
  3. نوع رنگی که برای رنگ آمیزی شاسی و همچنین تابلو دیزل ژنراتور، به کار رفته است.
  4. فاکتور بعدی که در قیمت آن موثر است، نوع و جنس لرزه گیرها می‌باشد.
  5. نوع قطعات به کار برده شده در برد کنترل دیزل ژنراتور نیز از فاکتورهای موثر هستند. این قطعات شامل کلید اتوماتیک، نشانگرها و رله‌ها می‌باشند.
  6. واسطه سازی و نصب آنها و کوپلینگ موتور دیزل نیاز به دقت فراوانی دارد که هنگام انتخاب دیزل کوپله فابریک، باید به آن توجه نمود.
  7. نوع سیم‌هایی که در سیم کشی موتور دیزل ژنراتور به کار رفته است و همچنین نحوه سیم کشی آن نیز، در قیمت نهایی آن موثر است.
  8. نوع گلندرهایی که از تابلو ژنراتور و همچنین قسمت‌های الکتریکی آن محافظت می‌کنند، نیز فاکتور دیگری می‌باشد که در هزینه آن تاثیر دارد.

قیمت دیزل ژنراتور، به نوع موتور، برند ژنراتور و توان نامی آن بستگی دارد.

بزرگترین کوپله کاران دیزل ژنراتور، دو شرکت ” FG Wilson” و “Cummins Power” انگلستانی هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.